zondag 18 maart 2012

Week 10 ... solotrainingen ... groepstrainingen ... geleerd noemt men dat "flexibel zijn" ...

De weken vliegen voorbij dat het een lieve lust is. Binnen goed 10 weken staan wij opnieuw aan de voet van de Kale Berg.  Het betreft weliswaar een andere flank maar die "puist" blijft natuurlijk wel dezelfde als vorig jaar.
Zondag, 11/03/2012 hebben de Ventousekes opnieuw een half uurtje vroeger afgesproken aan de chalet om de zondagse duurlooptraining aan te vatten. Het verzoek om vroeger te starten is opnieuw van mijzelf gekomen omdat ik beroepsmatig terug aan het Heilig Hart wordt verwacht voor een ordedienst. Men kan niet geloven hoe blij ik ben dat de Ventousekes begrip vol zijn en hiervoor hun nachtrust voor een halfuurtje willen inkorten.
Ons Duvelken, ons Duracelleken, ons Tientjen, ons Peiresaucisken, onzen Patrick en ikzelf waren aanwezig voor de geplande duurlooptraining van 14km. Bij aanvang van onze training meldt ons Tientjen dat het nog niet snor zit met zijn ademhaling, hij sukkelt nog steeds met de bovenste luchtwegen na zijn griep. Ons Tientjen wil meelopen en zien hoever hij het kan volhouden. Ons Peiresaucisken neemt zoals gewoonlijk het groepje op sleeptouw, de sfeer is opnieuw van in het begin goed ... of had je wat anders verwacht?
Na goed vijfhonderd meter meldt ons Tientjen na een hoestbui dat het niet gaat en dat hij stopt. De Ventousekes proberen ons Tientjen nog op andere gedachten te brengen. Ons Tientjen is echter vastberaden en stopt zijn training, hij stapt terug naar de chalet en houdt het voor bekeken.
Na een half uurtje sluiten ons Bacchusken en onzen Gurt - na de opwarming - bij ons groepje aan, zij zijn op het gewone trainingsuur naar de chalet gekomen. Na 1u27 hebben wij onze duurlooptraining van 14,80km afwerkt.
Op dinsdag, 13/03/2012 ben ik opnieuw naar mijn meter in Smetlede gelopen. Omdat ik iets meer kilometers diende te maken dan vorige week heb ik er nog een toertje van zo'n 3km moeten aanbreien. Ik heb mijn 12,40km in 1u19 rond gemaakt. Opnieuw heeft het glaasje rode wijn achteraf goed gesmaakt.
Woensdag, 14/03/2012. De planning was om 's avonds naar de chalet te gaan om de groepstraining met de Ventousekes mee te maken. De ziekte van mijn collega heeft er echter anders over beslist, ik diende de permanentie over te nemen van mijn zieke collega. Dus ... ben ik 's middags maar huiswaarts gereden om in de omgeving van Hofstade en Lede mijn training af te werken. Ik heb een prachtig toertje - gedeeltelijk verhard, gedeeltelijk onverhard - gevonden. Ik heb het toertje van 11km gelopen in 1u05.
Vrijdag, 16/03/2012. Joepie, ik kan weer naar de chalet gaan om een groepstraining mee te maken met de Ventousekes. Ons Duvelken, ons Tientjen, ons Duracelleken, ons Katia, onzen Patrick, onzen Gurt en ikzelf zijn van de partij. Ons Duvelken meldt onmiddellijk dat hij de volledige training niet kan meemaken omdat hij 's avonds nog andere verplichtingen heeft en tijdig moet thuis zijn. Ons Tientjen van zijn kant laat weten dat hij het kalm aan gaat doen en zodoende de training niet volledig zal meedoen.
Ons Zoignapken en ons Stokstaartjen gaan samen met enkele Alvalieterkes naar een toneelopvoering waarin onzen Johan meespeelt. Hierdoor is ons Zoignapken niet van de partij op de training. 't Is alweer een tijdje geleden dat ik haar nog eens heb gezien.
In de aanvangsfase verloopt de training vrij rustig, het tempo wordt goed stabiel gehouden (rond 6min/km). Ons Duvelken is best tevreden, hij wil zich niet forceren want aanstaande zondag wil hij kunnen concureren met ons Duracelleken. Samen met ons Zoignapken gaan ze namelijk een 10km wedstrijd  lopen in Deiremonne. Ons Duvelken heeft het plan opgevat om 5min30/km te lopen en als het lukt de laatste kilometers nog even te versnellen.
Ondertussen vlot het goed tijdens de training, zelfs zo goed dat ons Duvelken opnieuw zijn oveenkaarsen ter sprake brengt. Ons Duvelken denkt er sterk aan om zowel de oveenkaars van ons Tientjen, als van mijzelf opnieuw aan te steken, volgens hem zijn wij ondertussen voldoende gerecupereert en/of hersteld.
Na twee volledige toertjes in het stadspark houden zowel ons Duvelken, als ons Tientjen en onzen Patrick het voor bekeken. Ons Duracelleken, ons Katia, onzen Gurt en ikzelf hebben beslist nog een volledige buitentoer te lopen. Eens de chalet achter ons, wordt het tempo opgedreven. Nog even wordt er alles uitgeperst. Na 12,80km en 1u19 later komen wij tevreden terug aan de chalet aan.
Zondag, 18/03/2012. Afspraak om 08u30 aan de chalet. Alleen ons Peiresaucisken is van de partij; ons Tientjen en onzen Patrick zouden aansluiten om 09u00 en onzen Gurt zou pas om 09u30 de training aanvatten. Ons Duvelken, ons Duracelleken en ons Zoignapken hebben een belangrijke wedstrijd later op de middag en zouden naar alle waarschijnlijkheid forfait geven voor deze training.
Met ons tweetjes vatten wij de training aan. Ikzelf heb mijn hartslagmeter thuisgelaten en ik ben zodoende aangewezen op de informatie die ons Peiresaucisken mij doorgeeft. Na een zo'n 3,5km zien wij ons Tientjen en onze Patrick ons tegemoet lopen, met ons vieren zetten wij de training verder. Onzen Patrick heeft last in de linker kuit en twijfelt of hij gaat stoppen of niet. Omdat wij hem na een plaspauze even moeten missen, denkt ons Tientjen dat onzen Patrick er tussenuit is geknepen en naar huis is gelopen. Onzen Patrick is echter een taaie en even later sluit hij opnieuw bij ons aan. Hij heeft het even moeilijk gehad ons bij te halen, blijkbaar ligt het tempo (tussen 5min45 en 6min/km) toch niet zo laag.
Halverwege onze training versperren enkele ganzen ons de doorgang. Met heel wat geblaas en met tegenzin maken zij plaats. Niemand van ons voelt zich op zijn gemak, wij weten immers hoe gemeen de nepen van een gans kunnen zijn. Ons Peiresaucisken dreigt ridderlijk dat de ganzen maar beter aan de kant kunnen gaan of dat zij anders als spijs - gespiest op zijn degen - zal serveren op onze bbq.
Vanaf dit moment is het hek helemaal van de dam en wordt er zoals gewoonlijk duchtig op los gefantaseerd. Bbq wordt bbc (banketbakkerscrème), de vrije vertaling voor de Ventousekes is "briljante boik crème". Ik moet mij verder onthouden van verdere commentaar wegens ... te aangebrand. De afwezigen hebben zoals altijd ongelijk en zullen door bevraging moeten achterhalen wat er door ons allemaal is gefantaseerd. 't Is voor hen dan ook te hopen dat wij het tegen dan het ons nog allemaal kunnen herinneren.
Om 09u30 pikt ook ons Bacchusken aan. Onmiddellijk neemt hij de kop en hierdoor wordt het tempo (6min/km) de hoogte in gejaagd (5min30/km). Deze tempoversnelling slaat onmiddellijk in op de darmen van ons Peiresaucisken. Noodgedwongen moet hij een "Dieter Deleuseken (DD'ken)" doen. Na de verplichte stop komt ons Peiresaucisken niet meer in zijn oude ritme. Net als ons Peiresaucisken moet ook ons Tientjen even halthouden voor een "DD'ken". 
Rond kilometer 18 houden zowel ons Peiresaucisken, als ons Tientjen het voor bekeken. Onzen Patrick en ikzelf lopen nog een toertje rond de sportvelden, ons Bacchusken gaat nog voor de volledige toer van het stadspark.
Na 2u09 komen onzen Patrick en ikzelf aan de chalet aan, ik heb 21,62km afgelegd. Ik ben enorm tevreden nog eens langer dan 2u gelopen te hebben. Het gevoel is goed, ja ... ik ben best tevreden. En ik denk dat de andere Ventousekes ook best tevreden zijn van hun training.
Thuis nog even een ondersteunend sms'je gedaan naar de Ventousekes (ons Zoignapken, ons Duracelleken, ons Duvelken en ons Stokstaartjen) die in Deiremonne onze kleuren zullen verdedigen. Aan ons Duracelleken bijkomend nog de raad gegeven om er eens flink de pees op te leggen zodat ons Duvelken zijn noveenkaars vanzelf uitgaat ... . Poets wederom poets.
Vers van de pers ... ons Zoignapken heeft de tijden net doorgesmst van de Ventousekes hun prestatie in Deiremonne : ons Duracelleken 49min04, ons Duvelken 49min51, ons Zoignapken 56min59 en ons Stokstaartjen 1u19. Mooi zo, knappe prestatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten